Artėjant kalėdiniam žaislų pirkimo bumui jaučiu pareigą pasidalinti žiniomis, kurias sukaupiau psichologijos studijų, įvairių konferencijų, seminarų bei savo praktikos metu. Noriu pateikti pagrindines gaires, kurios, tikiuosi, privers susimąstyti apie žaidimo svarbą vaikų ugdyme ir leis nepasiduoti žaislų pardavėjų bei rinkodaros specialistų įtakai. Kalbėdama apie vaikus aš turiu galvoje ikimokyklinukus.
Taigi:
ŽAIDIMAS YRA RIMTA VEIKLA. Būna, tėvai sako: „Mano vaikas nieko neveikia per dienas, tik žaidžia.“ Tai ačiū Dievui, kad jis žaidžia (nekalbant apie didžiąją kompiuterinių žaidimų dalį)! Dabartiniai vaikai skiriasi nuo vaikų, gimusių prieš 15–20 metų tuo, kad jie nebemoka žaisti. Žaidimų metu formuojasi vaiko pažintiniai, kognityviniai, motoriniai procesai, valia, savireguliacija, kūrybinis mąstymas, komandinio darbo įgūdžiai, lyderiavimo savybės, o svarbiausia – vaizduotė. DABARTINIAI VAIKAI NEBETURI VAIZDUOTĖS. Spėkit, kodėl? Pirma – kompiuteris, televizija, telefonai. Viskas yra pateikiama per ekraną, vaikams nėra laiko kada galvoti, kažką sukurti patiems, viskas yra patiekiama čia ir dabar. Kuriems galams jam kurti žaidybinę veiklą, jei paprasčiau yra įsijungti kompiuterį? Antra – tėvų profesijos. Vaikai nuo pat mažų dienų yra linkę viską kopijuoti. Jų dažnai klausiama, kuo norėtų būti užaugę arba ką veikia/dirba tėvai. Dabartiniai vaikai nebesupranta, ką tėvai veikia darbe, dėl neaiškių profesijų jie negali žaisti profesinių žaidimų kaip anksčiau. Kaip jūs galvojate, kokį tėvų elgesį mato vaikai? Ogi darbą kompiuteriu. Žaisdamas vaikas atsisėda prie stalo ir spaudinėja pirštukais jo paviršių. Ką jis veikia? Dirba. Ar yra lavinama vaiko vaizduotė? Ne. Tėvai (net jeigu jie ir dirba visą dieną kompiuteriu) turėtų stengtis papasakoti ką nors išskirtinio, kas įvyko per jo darbo dieną, kad vaikas turėtų susikūręs įspūdį apie profesiją ir galėtų tai panaudoti žaisdamas.
MAŽIAU yra DAUGIAU. Pamenu, į darželį atėjo viena mamytė ir nusistebėjo, kodėl tiek mažai žaislų grupėje? Brangūs tėveliai, žaislų kiekybė nėra geras rodiklis. Dėl per didelio žaislų kiekio vaikas negali jų įsiminti, nesivysto santykis su žaislu. Geriau jau turėti vieną medinę kaladėlę, kuri vaikui atstos ir telefoną, ir mašiną, ir lėktuvą, žirkles, vaistus, pyrago gabalėlį… viską, ką vaikas PATS SUGALVOS! Jei vietoje vieno žaislo jam nupirksite šiuos 6 išvardintus, vaikas apsiribos tik to žaislo funkcija, ir jo vaizduotė nesiplėtos. Šiuolaikiniai žaislai patys dainuoja, šneka, vaikui tereikia žiūrėti, ką žaislas daro, ir pačiam nebėra stimulo ką nors papildomai sugalvoti. Toks žaislas vaikui greit atsibosta, nes visa veikla – paspausti kelis mygtukus. Vartotojiškas tėvų požiūris įgalino vaikus gauti jau paruoštus žaislus, nebėra vietos konstruoti. Tačiau jei nupirksite tik vienąiPadą, vaikas temokės paspausti kelis mygtukus, o vartydamas nuotraukų albumą mėgins pirštais priartinti vaizdą. Beje, ar žinote, kada reikia džiaugtis, jog vaikas pasiekė aukščiausią žaidimų lygį? Ne tada, kai apsistatęs žaisliniais kasos aparatais ir vaikiškom prekėm žaidžia parduotuvę, o tada, kai tiesiog sėdėdamas kėdėje įsivaizduoja, kad skenuoja prekes. Taigi, vaikai, turintys daug žaislų, vaizduotės žaidimus žaidžia prasčiau.
VISI ŽAISLAI YRA UGDOMIEJI ŽAISLAI.Dabar reklamuojami specialūs ugdomieji žaislai, bet pasakykite, kurie žaislai NĖRA ugdomieji? Paprasta medinė kaladėlė gali ugdyti. Ir iš tikrųjų vaikams iki 1,5 metų yra visiškai nereikalingi žaislai, nes jų pagrindinis objektas yra tėvai, jų stebėjimas ir mėgdžiojimas (mama plauna indus – ir vaikas nori daryti tą patį; didžiausias užsiėmimas – iškraustyti stalčius, išimti puodus, kur nors įlįsti). Parduotuvėse galime rasti net žaislų, skirtų kramtyti, kad dantukai geriau augtų, su iškilusiomis raidėmis – maždaug pradėkime vaikus mokyti pažinti raides nuo kūdikystės. Tėvams atrodo, kad naudingiausias didaktinis žaislas yra toks, kuris turi daugiausia funkcijų (pvz., daugybos lentelę lojantis šuniukas). TIKRAI NE. Tokie žaislai blokuoja vaiko aktyvumą. Leiskime vaikams džiaugtis ir taip trumpa vaikyste, laisvai tyrinėti aplinką, skaityti ir skaičiuoti jis tikrai išmoks, kai ateis tam laikas.